‘De praktijk is altijd net wat anders’
27 juni 2023
In de afgelopen periode testte Itho Daalderop één van hun warmteterugwin-oplossingen (WTW-oplossingen) in het DreamHûs. Er is een tekort aan snel en makkelijk toepasbare WTW-oplossingen voor renovatie. Daardoor wordt een grootschalige uitrol hiervan nog afgeremd. We spraken Alex Splinter, productmanager ventilatie bij Itho Daalderop, over hun experiment en de opgedane ervaringen.
Een warmteterugwinunit is een ventilatiesysteem dat ervoor zorgt dat er zo min mogelijk warmte of koude verloren gaat. Waar je in de koude maanden last hebt van tocht bij het gebruik van een mechanisch ventilatiesysteem, zet een warmteterugwinunit deze koude lucht om in warme lucht. Zo blijft het binnenklimaat het gehele jaar door comfortabel. Alex Splinter: “Het vervangen van een relatief eenvoudige mechanische ventilatie door een ventilatiesysteem met warmteterugwinning is behoorlijk ingrijpend. Dit wordt veroorzaakt door de extra benodigde luchtkanalen die tijdens een renovatie moeten worden aangebracht. Voor bewoners is dat een renovatie die ze niet graag laten uitvoeren, omdat het om bouwkundige aanpassingen aan hun huis vraagt, die veel ruimte kosten en ten koste gaan van hun woonoppervlak.”
Door testen in bestaande woning veel geleerd
“In onze WTW-oplossing vermindert een speciaal toevoerventiel het aantal luchtkanalen dat naar de woonkamer geleid moet worden. Hierdoor is het installatieproces voor de bewoners minder ingrijpend en is de installatietijd korter. We wilden deze oplossing in DreamHûs testen, om te kijken welke problemen we tijdens de installatie tegen zouden en om ervaringen op te doen met echte bewoners,” vertelt Splinter. Hij vervolgt: “Het geeft een mooi inzicht in de mate waarin een concept toepasbaar zal zijn in de praktijk. We hebben vooral geleerd dat de praktijk altijd net wat anders is dan de theorie. Een product moet dus een mate van flexibiliteit hebben bij de installatie.”
Er komt heel wat kijken bij het aanbrengen van het kanaalwerk van een jaren ’70 woning. “Niet alleen constructief, maar bijvoorbeeld het aantal verschillende vakmensen die je nodig hebt. Er is een groot tekort aan monteurs. Door de ervaringen in DreamHûs hebben we ingezien dat we toch een andere richting in moeten slaan. We gaan verder zoeken naar oplossingen, waarbij kanalen naar de woonkamer niet nodig zijn.”
Waardevolle connecties
Ondanks dat het experiment niet de uitkomst heeft waar iedereen wellicht op gehoopt had, levert het toch veel waardevolle inzichten én contacten op. Splinter: “Ik kende het DreamHûs zelf nog niet, maar via Bouwgroep Dijkstra Draisma, die samen met het sociaal verhuurbedrijf WoonFriesland, De Bewonersraad Friesland en The GreenVillage initiatiefnemer zijn van het DreamHûs, zijn we hier gaan testen. We hebben nieuwe contacten opgedaan met diverse installateurs die ook oplossingen zoeken voor dit probleem. Van beide kanten is er interesse om verder samen te werken.”