Wij dagen slimme koppen uit in KvK Business Challenge om met oplossing te komen voor warmteverlies

5 oktober 2022

'Dit innovatieplatform van de Kamer van Koophandel biedt ons een mooie kans om kennis te maken met nieuwe partners, die slimme en innovatieve oplossingen kunnen bieden om woningen naar een beter energielabel te tillen en zo bij te dragen aan het verminderen van de energiearmoede. We willen betaalbaar verduurzamen,' legt Sigrid Hoekstra, directeur-bestuurder van WoonFriesland uit. 'Als hét sociaal verhuurbedrijf staan we voor een grote verduurzamingsopgave. Zo moeten al onze woningen in 2050 CO₂-neutraal zijn.' 

'Daarnaast lopen de energieprijzen flink op, wat ervoor zorgt dat de bewoners veelal onvoldoende budget hebben om hun woning tot een comfortabel niveau te verwarmen', vult Gert Brouwer, Algemeen directeur van De Bewonersraad, aan. 'Het is dus zaak om nog meer vaart te maken.'

Knappe koppen nodig voor nieuwe oplossingen 

'Onze ambitie is om al onze woningen voor 2025 op minimaal Label C te hebben. We versnellen daarom al onze energiebesparende maatregelen', benadrukt Hoekstra. 

Biense Dijkstra, directeur Bouwgroep Dijkstra Draisma: 'Een groot deel van de warmte in een woning gaat verloren via gevelopeningen. Denk aan kozijnen, deuren en beglazing, waarbij de slechte luchtdichtheid van de aansluitingen voor veel energieverlies en woonongemak zorgt. Vooral in oudere woningen is het beperken van dit energieverlies een grote uitdaging.' Sigrid Hoekstra, vult aan: 'Vandaar dat we knappe koppen uitdagen om met een nieuwe oplossing te komen om warmteverlies bij gevelopeningen in onze jaren ’70 woningen te beperken.' 

Testen in Het DreamHûs 

Deelnemers aan de Challenge die deze uitdaging samen met WoonFriesland aangaan, mogen aan de slag in het DreamHûs; de drie replica’s van jaren ’70 rijtjeswoningen op de campus van de TU in Delft. 

'In het DreamHûs testen we samen met onze partners The Green Village, Bouwgroep Dijkstra Draisma en De Bewonersraad diverse innovaties. Als deze succesvol verlopen passen we ze toe in Friesland. In het DreamHûs bieden we deelnemers aan de challenge de kans om hun product te testen binnen een representatieve, bewoonde omgeving', legt Hoekstra uit. 'In deze omgeving gelden minder regels dan op andere locaties en fouten maken mag. Het is daarom de ideale omgeving om een innovatief product versneld te ontwikkelen.' 

Aanmelden 

Aanmelden voor de challenge kan via de website van de Kamer van Koophandel.